12 november, 2008

Båtmotorer - en intressant kunskap


En person sa till mig nyligen: du behöver inte gå någon båtmotorkurs. Det enda du behöver veta är det här och det här och det här, och så gav han mig en summering på tre till fyra minuter över det viktiga med båtmotorer. Inga bilder eller ritningar, bara en snabb muntlig förklaring. Sen började han ett förhör. Hade jag förstått? Jag frågade honom om inte han själv hade tänkt på att bli lärare, och hoppades att han skulle förstå min sarkasm. Jag förstod nämligen redan 2006 när jag köpte min båt, att skulle jag lära mig om min båtmotor så måste jag hitta rätt pedagog. Och den pedagogen utsåg jag i våras när jag gick en riggkurs.

Alla har vi våra egna inlärningssätt och jag har hittat ett som fungerar via Per Roald vid ABC:s seglarskola. Han kan konsten att begränsa sin kunskap så att vi utan, vi som inte gått fordonsteknisk linje på gymnasiet, förstår. Igår var det alltså kurs - båtmotorkurs. Och jag förstod nästan allt om motorns uppbyggnad och det bästa av allt - det var intressant. Coolt. Nu gäller det att överföra teori i praktik. Vore det inte så himla kallt skulle jag åka ut till båten och börja peta redan idag. Men finns det nåt vidrigare än kalla fingrar mot gjutjärn i detta väder på en fuktig marina?

Inga kommentarer: