30 september, 2009

Klart man kan segla på vintern men...


- Det är trevligare med en större, nyare båt som har värmare kan jag tänka mig. Jag ser WP som en sommarbåt.
- Man behöver förbereda sig praktiskt vilket jag inte gjort. Boka isfri plats på marinan, se över motorn som inte gillar kallt vatten, köpa värmare som sagt...
- Försäkringsbolaget tar ut en högre självrisk för båtar i vatten mellan 1 november och 1 april, men det kan man kanske leva med om man är inbiten vinterseglare.
- Dessutom har jag inte tid i år. Jag har mycket på gång i land.

Men tack för tipsen och visst vore det häftigt att ligga i en vinter. Kanske om jag har en större båt i framtiden.

2 kommentarer:

Theo sa...

En bra värmare behöver man ju ibland ändå på sommaren, så det är ju en bra investering, plus att du slipper masta av och på, och motorn måste du ju ändå vinterkonservera på landbacken, eller hur...?

Du kanske tilldelas ett piratpoäng...?

Våga våga våga!!!
:-D

Anonym sa...

Aha, det är så det fungerar, försäkringsbolagen kör med samma grej som med motorcyklar, det var ju trist.
Ja, om man har en massa annat som måste göra så är det ju ingen vits. Och det är ju ganska lång tid iallfall, 1 april till 1 november. Det gäller att ligga i så man är startklar. Det där med värme i båten, som Theo skriver, måste väl vara bra mot fukt och kyla på sommarhalvåret också? Hur löser man det på bästa sätt förresten? Jag tycker det är läskigt med gasolvärme. Vad menar Theo för typ av värmare? Förslag? Och vad tycker du, vad skulle du välja?

/Liv