01 december, 2007

I strumpor på segelverkstad


Det var som att kliva omkring i sjunde himlen, att gå i strumpor på North Sails segelmakeri på Lidingö. Känna på segelduk, kolla in golvmarkeringar för olika segelmått och symaskinerna som är nedsänkta i golvet. Jag kommer ihåg att de gör segel till bland annat Express, H-båt, och de stora Volvo Ocean Race-båtarna, vad nu de heter. Vi var på föreläsning om rigg och trimning. Min motivation föll från 100 % till 10% bara några sekunder in på föreläsningen. Det visade sig vara ett seminarium för dem som har kappseglat, för de som vill förstå bättre. North Sails killen ville dela med sig av allt han visste och hade svårt att välja bort information. Och han vet mycket kan jag tillägga eftersom han seglat sen innan han föddes. Som den nybörjare jag är så var det omöjligt att hänga med. Tänk dig då att jag redan riggat och försökt trimma en båt. Nä! Jag får leta upp en kurs för nybörjarseglare om hur man riggar och trimmar. Det är ju det som segling handlar om så det måste jag kunna.

1 kommentar:

ginab sa...

hej,

kommentar har. but in English, dove, in English. I think I read something about your motivation going from a stellar 100% down to about 10%, and by the image here--the workman looking down at his work--I would say, take someone out for a bier!!!!

I miss you.

You look happy and cold and smiley and I love the blog here. I do, I do!!!

white pearl sounds, well ignore my impulse (impulsivo!) to be not very clean in my mind. Yes, sail on you. I love the sea.

-ginab+bb