30 april, 2008

Riggkurs på bryggan med stans bästa lärare

Jag hade väldigt höga förväntningar på riggkursen eftersom den var så viktig för mig och årets riggning. Alla förväntningar uppfylldes av Per Roald som tog oss – ett gäng på 8 personer – igenom en tretimmarskurs om vinden och riggningsteknik en vacker kväll ute i Saltsjö-Boo. Precis när han förklarade vindens kraft kom en lätt vind och satte kurslokalen, som låg på en brygga, i gungning. Klockan halv elva undrade vi plötsligt var tiden hade tagit vägen. En bra lärare bör lämna sina elever inspirerade och med ökat självförtroende och det gjorde Per. Tick tack. Jag fick bekräftelse för det jag redan kunde och lärde mig mycket, mycket nytt. Att rigga är lättare än jag hoppades. En svår del var givetvis uträkningarna av töjningen för wire men jag kan klara mig utan det. Jag är humanist - fysik är inte min grej. Röstjärn är det ord jag tidigare bloggat om som jag saknade och så vet vi nu att mejseln aldrig stoppas in i vantskruven som på en av mina tidigare publicerade bilder. Skiftnyckel och skiftnyckel alltså. Lycka till alla som ska masta på och rigga. Jag ser fram emot utmaningen med respekt men med stärkt självförtroende.

Inga kommentarer: