14 december, 2008

Rådgivning under blå himmel


Jag trodde inte det var sant men himlens färg förändrades från grå, som vi är så vana vid, till en blå färg som jag inte sett på länge, när jag var på marinan i eftermiddags. Jag var där och fick råd från en person inom båtbranschen om hur jag ska göra när jag slipar ner botten och lägger på ny färg, vilken typ av zinkanod jag ska ha och så kollade vi på rodret som han höll med om går tungt. Det tar i någonstans. Så vi gjorde en felsökning och skruvade loss rorkulten och där hittade vi orsaken till trögheten (tror vi). Den metall som bär upp hela rodret skaver mot delen som är kopplad till rorkulten. Alltså de två metalldelarna som syns på bilden skaver mot varandra. Vi tror båda att det borde finnas någon slags slitbana eller ett rullager mellan dem. Lyfter man upp rodret går det väldigt lätt. Den här nya insikten kan betyda att jag slipper lyfta båten i vår (vilket alla är tacksamma för) och släppa ner rodret och kolla hjärtstocken. Det känns bra att jag påbörjat felsökningen av roderproblemet, så tack. Undersökningen går vidare genom båtkontakter. Kul att snacka båt också. Det är inte alla inom båtbranschen som tycker att det är trevligt.

Nu har jag tinat upp och äter en båtpepparkaka.

Dagens låt: I'm In The Band, Hellacopters.

Inga kommentarer: