29 januari, 2009

Boatracing – ingen sport för mig

Men så har jag inte provkört heller. Min brorsa var kartläsare på 80-talet så jag tittade på några race då men fick aldrig åka med. I min mening är fart bra på vägen, i berg-o-dal-banan, på hästryggen, på joggingrundan, go-cartbanan, men inte på sjön och utan segel. Jag är hellre på sjön på sjöns egna villkor och tar tillvara naturens krafter än utmanar dem genom motorkraft. Egentligen har jag hellre en träbåt med trämast och ingen motor än den plastbåt jag har idag. Men det kräver pensionärstid till träbåtar. Inget ont om min kompis boatracingintresse men, jag känner en annan person som bygger segelbåtar hemma med en skrovlängd på ungefär en meter, och precis som med racingen undrar jag: varför inte segla istället? Tur att vi alla är olika.

1 kommentar:

Helena, Quince och Otto sa...

Å, önska dig inte en segelbåt utan motor om du har ett annat liv att sköta också. Jag minns väl hur det var när vi seglat ända till östra Kökar och skulle hem igen - semestern var ju snart slut. Då kom motvinden i massor av dagar och vi fick bara vänta. Kryssa i hård vind i vatten som knappt finns på sjökortet är inte lämpligt... När vi hade börjat leta färja hem, fick vi halvvind och kunde ta oss hem, halvt sönderblåsta. Fast det var ett äventyr :)