11 augusti, 2009

Olaglig övernattning under piratflagg


När klockan närmade sig sju i söndags kväll hade i alla fall jag kryssat klart för dagen. Vi befann oss då vid södra Kanholmsfjärden. Där finns ju inga naturhamnar precis så jag bestämde att vi skulle testa gästhamnen vid Vindö-Djurö. Det gjorde vi. Jag hade ringt hamnkaptenen innan men fick inget svar. När vi väl kom in i den trånga men fina viken hittade vi inte det vackra vandrarhemmet som boken "Arholma-Landsort" lovordade. Men vi gissade platsen, la till vid en trasig brygga, gick i land och läste på en upphängd artikel att markägaren hade rivit vandrarhemmet i februari i år. Det var en litet kuslig känsla över stället där i skymningen och vi hittade en dold skylt som sa "obehöriga äga ej tillträde". Ett drama hade tagit plats och nu var stället helt övergivet: trasiga bryggor där polisen dragit en smal avspärrningstejp som hade gått av och några kvarglömda bojar var allts som fanns. Och ett urgammalt utsiktstorn i trä. Det hade nog samseplat med vandrarhemmet från slutet av 1800-talet, som kommunen hade viljat k-märka. Men vi hissade piratflagg och låg kvar över natten.

2 kommentarer:

Helena, Quince och Otto sa...

Tänk att jag o exmaken hade landställe där. Fint är det! Ha det fortsatt härligt och lycka till på nya jobbet.

Anonym sa...

En fin blogg, är ute och kikar runt lite av vad som skrivs på bloggarna.
Har köpt mig en Hurley 18 som jag nu ´börjat blogga kring.

http://jannessally.blogg.se/